30.01.2020 | 12:49

19 вересня 2018 року колегія департаменту освіти і науки Київської облдержадміністрації схвалила до впровадження у Київській області ініційований регіональною службою зайнятості комплексний молодіжний профорієнтаційний проект «My ProfiProject».

Про результати проекту, профорієнтаційну роботу з молоддю наша розмова з директором Київського обласного центру зайнятості Денисом Дармостуком:

- З якою метою створено цей проект?

- Головна мета проекту – запобігання молодіжному безробіттю. Змістовно він складається з трьох складових:

  • «Школи професійного самовизначення» (цільові аудиторії – учні 8-11 класів, їх вчителі та батьки),
  • «Школи управління кар’єрою» (цільові аудиторії – учні професійно-технічних та вищих навчальних закладів) та
  • «Школи корисних навичок» (створюється для тих, хто власне має займатися професійною орієнтацію молоді).

Кожна із зазначених Шкіл має свою програму. Наприклад, «Школа професійного самовизначення» - це інтерактивні профорієнтаційні уроки та ділові ігри, основи психології особистості, тестування та індивідуальне консультування, а також основи підприємництва.

«Школа управління кар’єрою» - це сучасний курс пошуку роботи, професійне консультування щодо побудови кар’єри та підприємництво.

Проте, найголовнішою є «Школа корисних навичок» - саме вона буде методичною лабораторією, її учасники зможуть вільно обмінюватися  досвідом та підвищувати власну кваліфікацію у сфері професійної орієнтації. Вона – ресурсне забезпечення цього Проекту.

  • Чим запам’ятався 2019 проектний рік?

В рамках «Школи професійного самовизначення» Проекту, по-перше, для учнів 8-9 класів запроваджені профорієнтаційні програми. Зокрема, для восьмикласників – 12 інтерактивних профорієнтаційних уроків, дев’ятикласників – 7 уроків. Зазначені програми і окремі уроки розроблені з урахуванням вікових особливостей школярів, принципів доступності та наступності навчання. Всього у 2019 році проведено 940 інтерактивних уроків, учасниками яких були понад 19 тисяч учнів 8-9 класів. План на 2020 рік – розробка та впровадження профорієнтаційних програм для учнів 10 та 11 класів.

- Чи долучились роботодавці до проекту?

- Так, ми плідно співпрацювали з роботодавцями і для учнів старших класів, що стоять на порозі вибору професії, провели 98 змістовних професіографічних екскурсій. Їх учасниками стали 2112 осіб. Школярі ознайомилися з роботою та найбільш затребуваними професіями 65 підприємств області. Найбільше заходів відбулося у банківських установах, територіальних відділеннях поліції, «УКРПОШТИ», пожежно-рятувальних загонах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області, фермерських господарствах, на підприємствах легкої, харчової та переробної промисловості. Наприклад, під час відвідування Фастівського хлібзаводу ТОВ «Київхліб» учням надали можливість виконати мінімальні виробничі операції за професіями «пекар», «тістороб», «приймальник та дозувальник сировини», «кондитер», «лаборант». Діти спостерігали за повним циклом випікання хлібобулочних виробів (а їх Фастівський хлібзавод випікає понад 30 тон за добу!) від прийомки борошна – до пакування готової продукції.

- Денисе Георгійовичу, знайомство з професіями проводять лише у лекційній формі?

 - Ні, набирає обертів процес знайомства школярів з професіями не в лекційній, а в змагально-мотиваційній формі, причому із залученням до організації змагань реальних роботодавців. Наприклад,  у співпраці з Головним управлінням  Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області нами проведені 3 змагально-мотиваційні профорієнтаційні турніри «Місію виконано».  355 старшокласників у квестовій формі шукали відповіді на питання щодо ключових професійно важливих якостей пожежника-рятувальника.

Інший приклад – наша інтерактивна «Лабораторія креативності». Це справді гарна можливість для старшокласників в умовах ділової гри дати відповідь на питання: «Хто такий підприємець?». Одночасно це  ще й можливість оцінити власні нахили до підприємництва, побудувати гіпотетичний бізнес та отримати прибуток. Компетентності, які учасники можуть розвинути у нашій Лабораторії, і які досить високо цінуються нині на ринку праці: креативність (вміння помічати у звичайних речах те, що приховане від інших, вміння швидко реагувати і втілювати власні ідеї у життя, в тому числі нестандартним чином), самостійність, уміння працювати у команді та відповідальність (особиста та за результатами командної роботи). Всього відбулися 2 таких заходи за участю 60 старшокласників.

І не можу не згадати вдалого експерименту щодо зміни формату проведення обласного профорієнтаційного змагально-мотиваційний конкурсу серед учнівських команд «Обери майбутнє». Так традиційно Конкурс відбувся у 3 етапи: відбірковий - на рівні міст, районів і об’єднаних територіальних громад області, обласні півфінал та фінал. Але вперше в історії цього Конкурсу обласний півфінал відбувся у дистанційному форматі, а саме: команда-півфіналіст на розсуд журі, що також працювало у дистанційному режимі, готувала оригінальний рекламний відеоролик про затребувану на ринку праці професію. По завершенню роботи журі всі бажаючі могли переглянути роботи команд-півфіналістів на  офіційному YouTube-каналі Конкурсу (Obery Maibutne). І тільки в перший день загальнодоступної роботи каналу його відвідали більше двох тисяч користувачів. Загалом у всіх етапах Конкурсу участь взяли 145 учнівських команд і більше 8 тисяч вболівальників. Команди-учасниці розповіли своїм одноліткам про 120 затребуваних на ринку праці професій.

- Всі школярі дуже полюбляють проходити різноманітні тестування. Чи служба зайнятості надає таку послугу?

- В рамках реалізації нашого Проекту ми використовуємо сучасні технології надання профорієнтаційних послуг. Я маю на увазі офіційний сайт державної служби зайнятості та його невід’ємну складову - Платформу з профорієнтації та розвитку кар’єри, а також діагностичний комплекс «Моя професія: консультаційна мережа». Тут задача номер один: донести до наших соціальних партнерів та клієнтів (включаючи школярів, учнів професійно-технічних та студентів вищих навчальних закладів) інформацію про наші можливості. У році, що минув, саме з інформаційно-рекламною метою нами проведено 781 захід за участю понад 30,0 тис. осіб. Звичайно, найбільшою цільовою аудиторією таких заходів були саме старшокласники   -  22,5 тис. осіб.  Тестування – один із сучасних методів професійного самовизначення, а служба зайнятості надає такі послуги безкоштовно і навіть у дистанційному режимі, причому, особа після проходження тестування може звернутися до фахівців служби зайнятості за додатковими консультаціями. Отже, у 2019 році понад 7 тисяч осіб звернулися до служби зайнятості, щоб пройти тести з метою вибору або зміни професії, з них – 1677 осіб обрали дистанційний спосіб отримання послуги. До речі, 2020 рік державна служба зайнятості розпочала запуском, поки що у тестовому режимі, першого модулю Освітнього порталу (skills.dcz.gov.ua). Тож запрошую долучитися, ваша думка є важливою.

- Чи користується проект популярністю серед майбутніх випускників професійно-технічних та вищих навчальних закладів?

- Так, «Школа управління кар’єрою» нашого Проекту поповнилася корисним заходом саме для цієї категорії молоді. Мова йде про кар’єрний workshop «Територія змін». До розробки методики проведення заходу долучилися серйозні і вимогливі роботодавці - Головне управління Національної поліції України у Київській області, Білоцерківський відділ поліції та Полк особливого призначення Головного управління Національної поліції України у Київській області. Відбулися 2 таких заходи за участю 157 осіб, з них – 74 особи із числа студентів юридичних факультетів. Учасники заходу тренували власні навички збору інформації про роботодавця і пропоновану ним вакансію, намагалися «продати» власну кандидатуру на вакансії, що на перший погляд, є не підходящими. По завершенню заходу 78 учасників заходів заповнили анкети на проходження конкурсного відбору до лав Національної поліції України у Київській області.

- Які плани на 2020 проектний рік?

- Найперше, що хочу сказати, наш Проект іде в ногу з часом. От наприклад, у закладах загальної середньої освіти, так як і в службі зайнятості, впроваджуватимуть інститут кар’єрного радника. Ці фахівці будуть відповідати за професійну орієнтацію школярів. Ми підтримуємо таку ініціативу і готові до обміну досвідом та розробки відповідних програм підвищення кваліфікації педагогічних кадрів. Робити ми це плануємо у рамках нашої основної Школи Проекту – «Школи корисних навичок», запуску якої ми приділимо найбільше уваги у 2020 проектному році.