Індустріальна епоха змінилась на інформаційну.

Молоді фахівці потребують нових  навичок: вміння критично мислити, творчо розв’язувати проблеми, швидко пристосовуватись до нових технологій та легко адаптуватись до правил мінливого світу.

Тож після навчання від дітей потребують гнучкості, ініціативності та лідерських якостей.

На жаль, більшість звикли пестувати професійні навички, або як зараз говорять – «тверді навички».

 Фахівці з профорієнтації служби зайнятості вирішили розібратись у цьому питанні та допомогти батькам почати розвивати в дітях якості, які дійсно знадобляться їм у дорослому житті.

Давайте, спочатку, розглянемо деякі терміни.

Навички  можна поділити на дві великі категорії: тверді (hard skills) та м'які (soft skills).

За розвитком перших можна спостерігати, а результат – виміряти й наочно продемонструвати.

До них відносять: вміння розв'язувати математичні задачі, читати, вивчати іноземні мови та навіть їздити на велосипеді. Тверді навички необхідні, щоб ефективно займатися певним видом діяльності.

М'які навички відповідають за наше соціальне життя, яке стало відігравати більш значну роль в кар'єрному зростанні багатьох фахівців, ніж раніше.

На відміну від "твердих", їх розвиток виміряти не так просто, але саме вони допомагають якомога ефективніше продемонструвати hard skills і застосовувати їх на практиці.

Ба більше, м'які навички універсальніші, тому вони будуть корисні незалежно від виду діяльності.

Багато батьків звертають увагу перш за все на оцінки в щоденнику, тому звикли фокусуватися в навчанні саме на твердих навичках. Вони вважають, що якщо помістити в голови учнів факти (знання математики, хімії, біології тощо), то на них неодмінно чекає успіх і щасливе життя. Але це лише частина знань, якими повинна володіти сучасна людина.

Раніше прийнято було вибрати конкретну професію і рухатися її кар'єрними сходами вгору. Покоління Z (ті, хто народилися після 1994 року), за прогнозами, протягом життя змінять місце роботи більш ніж 7 разів. Тобто навички, які діти здобувають у школі або виші, можуть їм навіть не знадобитися. Натомість їм буде потрібен універсальніший інструментарій, який за будь-яких обставин допоможе засвоювати нову інформацію.

То що ж потрібно розвивати?

  1. Уміння ефективно навчатись

Сучасний викладач навчає моделей, способів або шляхів отримання знань. Дає ключі від дверей, за якими зберігається граніт науки.

Важливо навчити дитину самостійно досліджувати навколишній світ. Зробити з дитини активного учасника в процесі навчання.

Самонавчанню можна і потрібно вчитися. Якщо ви набули цієї навички, то освоєння нової справи (чи то користування сучасними технологіями, чи то зміна професійної діяльності або автомобіля) стане якщо не легким, то хоча б зрозумілим і передбачуваним заняттям. Ви не просто прищеплюєте дитині знання, а й допомагаєте ефективно ними користуватися.

  1. Емоційний інтелект

Перші науковці, які зайнялися вивченням емоційного інтелекту, виділили чотири його складові:

  • сприйняття: здатність людини розпізнавати власні емоції;
  • розуміння: вміння визначати причини появи тієї чи іншої емоції у себе та інших;
  • управління: вміння приборкувати емоції, пробуджувати і спрямовувати свої та чужі почуття на досягнення цілей;
  • використання: пробудження креативності, щоб стимулювати мислення і налаштуватися на роботу;

Розвивати ЕІ можна за допомогою спільних ігор з однолітками, переглядів кіно та мультфільмів, читання літератури.

  1.  

Довгий час існував міф, що люди народжуються або креативними, або ні. Але що таке креативність? Це здатність придумувати, генерувати ідеї, варіативність мислення, свобода, вміння нестандартно підходити до завдань. Це навичка, яка формується, коли для розв'язання задачі потрібно "вийти за рамки". І її, як і будь-яку іншу, можна та потрібно розвивати. Спонукайте дітей висловлювати думку, обговорювати й обгрунтовувати, бути індивідуальністю. Вчіть римувати, розв'язувати завдання на логіку та кмітливість і, що важливо, допоможіть дитині розвинути здатність знаходити позитив навіть у, здавалося б, негативних ситуаціях.

  1. Критичне мислення і вміння опрацьовувати інформацію.

Дитячий мозок дуже пластичний, він здатен поглинати інформацію наче губка. Важливо навчитись виокремлювати інформацію, аналізувати, та знаходити користь в тому, що переглядаєшь, читаєшь.

  1. Довіра та відкритість

Навичка доброзичливого ставлення, відкритості та довіри точно є однією з ключових у майбутньому. Йдеться про відкритість новому знанню, новому досвіду і людям – без цього неможливі інновації та креативна робота, яка має таке важливе значення в сучасному світі. Навчитися цього можна, тільки якщо постійно "входити в нові соціуми" – наприклад, змінюючи гурток за інтересами або переміщаючись між різними навчальними групами.

На здатність довіряти впливає безліч факторів: від біологічних до соціальних, де велику роль для учня відіграє його оточення. 

Наостанок очевидні, але від цього не менш правильні речі: навчання у житті дитини має стати постійним процесом саморозвитку. Це мусять розуміти не лише дитина, а й дорослі, щоб не зациклюватись виключно на здобутті "твердих" навичок.

Світ змінюється до невпізнання і треба тримати руку на пульсі сучасності, щоб реалізувати всі свої здібності та таланти.

Розвиток «мяких навичок» саме те, що допоможе вам зробити такий важливий крок у майбутнє.